Sawadee en burkapet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Gonne Els - WaarBenJij.nu Sawadee en burkapet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Gonne Els - WaarBenJij.nu

Sawadee en burkapet

Blijf op de hoogte en volg Gonne

27 Maart 2015 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Weer een fietsdag over onverharde wegen, van paksong naar savanaket. Overal komen kindertjes aanhollen, luid roepend sawadee sawadee. Dichterbij gekomen worden ze verlegen en duiken ze achter moeders rokken. Soms ook trots om te laten zien dat ze een klein woordje Engels praten. Het scboolboekje wordt erbij gehaald. Taal geeft een band.... Tot 10 tellen en Whats your name....? De juf in Gonne komt weer tot leven. We krijgen rauwe insecten aangeboden, uit een mandje klinkt oorverdovend gezoem. De eigenaar van de gevangen motjes -zo zien ze eruit- trekt ter demonstratie de vleugeltjes eraf en steekt het beestje in zijn mond. Wij slaan dit hapje maar even af. In Savanaket logeren we in een mooi hotel aan de Mekong, waar we een vrije dag hebben. De grote overdekte markt is een belevenis, een enorm spektakel, krioelende mensen, geuren en kleuren. Wij worden ook giechelend bekeken, er komen hier doorgaans geen toeristen.

Langs de Mekong staat het huis der Provincie, waar de ambtenaren vandaag een atv-dag hadden. Of is hier het nieuwe werken al ingevoerd?

Ook bezoeken we een tempelcomplex waar locals in massaproductie boedabeelden maken. Jonge monnikjes van amper 16 willen giechelend op de foto.

Els koopt een burka-pet, eindelijk stofvrij fietsen met neklappen, allercharmantst.
Nog twee dagen in Laos, dan steken we de grens over naar Vietnam.

• 27 Maart 2015 - 17:14

Jan Van Maasakkers:

Hallo dames, dank voor jullie smakelijke verslag, weer met veel plezier gelezen! Geuren en smaken komen me tegemoet.
    Voor mij is de grote vrijheid sinds gister aangebroken, vlg week nog het afscheidsritueel en dan hopla de nieuwe fase in.
    Veel groeten ,
    Jan

• 27 Maart 2015 - 17:40

Theo:

Hoe reageren de knietjes etc?
    Ik mis behalve Els het medisch bulletin! :)
    xxx
    Theo

• 27 Maart 2015 - 18:48

AnnA:

Hier petje af hoor....houden jullie die burka-pet liever maar op!!! Nog veel stoffige kilometers toegewenst, Groetjes Anna

• 27 Maart 2015 - 19:42

Eugenie Hoogveld:

Wat hoor ik nu, alweer een rustdag, komaan ff doorpakken, daarvoor zijn jullie daar, beulen. Grapske!!!
    Wat een barre omstandigheden, geen brokken meer hoop ik voor iedereen.

Verhalen zijn bizar en vermakelijk; jullie moeten een boek gaan schrijven over dit avontuur.
    Volg jullie, gr Eugenie.

• 27 Maart 2015 - 19:58

Luud:

Hi Gonne en Els. Wat een belevenissen weer. Wel jammer dat jullie die motjes niet geproefd hebben. Zijn echt lekker. Ik volg jullie op de voet of moet ik zeggen op het wiel. Nog heel veel mooie dagen. Hier is het herfst dus dat mis je niet.
    Gonne je huis staat er nog goed bij, al kwam er een jongmens uit die ik niet kende. Maar hij past Wrsch. Op je huis. Geniet nog maar goed. Liefs luud

• 27 Maart 2015 - 20:24

Petronella:

Nou Els, die pet past ons vast niet allemaal. En dat is goed, hij staat jou uniek. Ondanks de kleine ongemakken zijn jullie toch maar bofkonten. Genieten!!!
    Petronella

• 27 Maart 2015 - 23:39

Anita:

sawadika meissies, -wat een verhalen en wat moeten jullie afzien. Maar lekker eten een biertje en elkaar, maakt alles goed. Wat wil je nog meer? Ik hoop dat foto's plaatsen snel lukt. Ik ben echt benieuwd naar de plaatjes bij de verhalen. Dikke kus Anita

• 30 Maart 2015 - 10:34

Willeke:

het is inderdaad smullen van jullie verhalen. (Zo;n levend insect zonder vleugeltjes lijkt me minder aantrekkelijk)
    Krachtige schrijfstijl, een boek is zeker geen gek idee!
    groetjes , Willeke