Bootje varen en zeediva - Reisverslag uit Làng Co, Vietnam van Gonne Els - WaarBenJij.nu Bootje varen en zeediva - Reisverslag uit Làng Co, Vietnam van Gonne Els - WaarBenJij.nu

Bootje varen en zeediva

Blijf op de hoogte en volg Gonne

05 April 2015 | Vietnam, Làng Co

Twee dagen geleden hebben we Hue verlaten, deze bruisende toeristische stad laten we in alle vroegte achter, maar er is al volop bedrijvigheid. Wij hebben honderd kilometer voor onze kiezen, en inmiddels draaien we daar onze hand niet meer voor om. De dag in Hue was een feestje, naast een bezoek aan het keizerlijk paleis, hebben we tegen de avond aan de "parfum river" een koud biertje gedronken en aan de overkant de waterzigeuners bekeken, die ook letterlijk op het water wonen. Ons hotel was super de luxe, en onze onderkomens worden de komende dagen alleen nog maar luxer.

Steeds treffen we in het landschap gigantische bouwwerken, de familiegraven aan. Wanneer ons Nederland met zoveel graven bezaaid was, zou er geen plaats meer overblijven voor de levenden om te wonen, werken en recreëren. Hier komen we ook veel hooimijten tegen, die bij nadere inspectie hol blijken te zijn: er worden paddestoelen in gekweekt.

De temperatuur schiet al snel omhoog, gevoelstemp boven de veertig graden. We steken met een dieselbootje het water over naar het schiereiland Lang Co. Een hele belevenis, alle fietsen worden door de schipper - een schriel oud tandenloos manneke - de boot in en uit gedragen. Een paar flinke klimmetjes hebben we nog voor de boeg, waaronder een pas van twee kilometer vol vrachtverkeer. Moed verzamelen en gaan met de banaan. De vrachtwagens denderen vlak langs ons en laten weinig ruimte. We zweten dus niet alleen peentjes van de hitte. Eenmaal weer beneden onderaan de pas verkoeling en een koud drankje. En de geur van eucalyptus.... hier wordt eucalyptus gedestilleerd, de olie wordt opgevangen en in glazen flesjes gedaan, een bloeiende handel.

Ons hotel ligt pal aan zee, weer een verrassing van Fritz. En Gonne, de zeediva rent er als eerste in. Onze gebruinde fietsbenen in badpak zien er komisch uit. Gonne zet de wekker om de zon te zien opkomen vanuit de zee. Het badpak ligt al klaar......

• 05 April 2015 - 14:11

Jan:

Lekker luxe aan zee, twee zeemeerminnen. Geniet er nog van! Hier is het Pasen.
    Tot gauw!
    Jan van Maasakkers

• 05 April 2015 - 16:22

Thera:

Leuke bruine benen, tegen de tijd dat jullie terugkomen, is iedereen jaloers op jullie. Geniet ervan.
    Groetjes Thera

• 06 April 2015 - 15:42

Anita:

Ha bikkels, dagen van 100 kilometer. Dan lijkt het me logisch dat ze jullie bagage dragen en jullie enorm verwennen.
    Leuk om jullie foto's te zien. Wat is het allemaal prachtig.
    Geniet nog van jullie laatste week.
    liefs

• 06 April 2015 - 22:11

Jan:

Wat een avontuur weer, Gon.
    Wat een ervaringen.
    Geniet ervan.