777 treden naar Lourdes - Reisverslag uit Popaywa, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu 777 treden naar Lourdes - Reisverslag uit Popaywa, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu

777 treden naar Lourdes

Door: Nn

Blijf op de hoogte en volg Gonne

24 Februari 2017 | Myanmar, Popaywa

Het was al warm maar nu is het tropisch, rond 37 graden: puf, hijg, zweten en drinken. Hierdoor wordt de tocht zwaar. Gonne startte als n speer, sjeesde de heuvels op maar halverwege is de energie op, vooral last van elastiek armen. Gelukkig is er altijd wel ergens een busje in de buurt om je zeer comfortabel naar het hotel te brengen. Terwijl de rest doorfietst krijgt ze alle aandacht van de meisjes in het hotel. Ze willen alles van Gonne weten en zij van hun. De een studeert Geografie en werkt hier 2 maanden, de ander heeft een vriend in Singapore en ziet hem 4 weken per jaar. De mensen hier zijn bijzonder vriendelijk en willen ons verwennen. S'avonds krijgen we een fantastische maaltijd, met mooie kleuren en geuren en het smaakt geweldig!

Midden op het terrein staat een grote huistempel. S'ochtends horen we de gong slaan en zien we vanuit onze kamer de offering en het gebed.

Voordat we naar Bagan afdalen, kunnen we nog de beroemde tempel bezoeken, slechts 777 treden blootsvoets omhoog. We starten in alle vroegte, om de hitte voor te blijven, maar het is er al enorm druk. Iedereen is op z'n paasbest gekleed en neemt bloemen, offertjes en vooral donaties mee. We zijn gewaarschuwd voor opdringerige apen en meteen al gebruikt eentje Gonne's hoofd als springplank. De eerste honderd treden aan beide kanten souvenir kraampjes en glazen bakken waarin geld kan worden gedoneerd.

Eenmaal boven toch wel een deceptie: het lijkt meer Lourdes attractie dan een tempel van devotie en contemplatie. Het uitzicht is schitterend. Terug in ons hotelletje kunnen we gelukkig nog onze plakkende voeten wassen.... Smerig van de smurrie en de bruinrode fluimen.

Els wil weten waarom de meeste vrouwen en kinderen hun gezicht dagelijks insmeren met een geelbruin poeder, en meteen wordt ons gehele vrouwelijke gezelschap geschminkt....'very beautifull'. Het poeder is een natuurproduct gemaakt van een speciale boomsoort: wrijven en vermalen met water en je hebt zo een poederdoos vol! Dat scheelt weer zonnebrandcrème voor onderweg.

We vliegen bergafwaarts naar Bagan, waar we onze ballonvaart gaan regelen. Spannend.

• 25 Februari 2017 - 17:04

Eugenie:

Hoi Samen, wat bijzonder allemaal, vinden de locals het goed dat jullie fotoos maken? Leuk om te lezen.Hier carnaval losgebarsten: heb besloten om als mezelf te gaan, uniek want er is er maar een van. Laatste week, geniet ervan en goede reis terug.

• 25 Februari 2017 - 20:05

AnnA:

Bijzonder om weer te lezen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen vanuit de luchtballon......nouja, vanuit....