Werken aan de weg en strakke kuiten - Reisverslag uit Popaywa, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu Werken aan de weg en strakke kuiten - Reisverslag uit Popaywa, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu

Werken aan de weg en strakke kuiten

Blijf op de hoogte en volg Gonne

23 Februari 2017 | Myanmar, Popaywa

Zes dagen fietsen... we hebben nog 1 dag te gaan tot Bagan, de stad met zo'n 4000 tempels verspreid over een groot gebied, waardoor je als je wat hoger staat een schitterend uitzicht hebt. Wij gaan dat belevenen vanuit nog grotere hoogte namelijk met een luchtballon!!!!

Bagan was de hoofdstad van het Bagan rijk tijdens diens gouden eeuw. Veel van deze rijkdom werd gestopt in het bouwen van nieuwe tempels ten ere van het boeddhisme. We blijven hier twee dagen ook om uit te rusten.

De fietsdagen waren zwaar, vooral door de hitte, stof en onophoudelijke klimmen. Een van de dagen verheugen we ons op een heerlijke afdaling na een 20 km lange pittige klim. Wegwerkzaamheden onderweg: de basis voor een wegverbreding zijn stenen, grof en wat fijnere... vrouwen en jonge meisjes puzzelen als het ware de ondergrond met stenen netjes glad.... allemaal handwerk dus. Een zware wals gaat er nog eens overheen, waarna met een soort zeef met vloeibare teer met de hand een dunne asfaltlaag wordt aangebracht. Dat allemaal in de snikhete zon.

Eenmaal boven na twee uur klimmen, werd ook hier de verbreding wat rigoreuzer aangepakt: een wegenbouwproject onder financiering van Japan. Grote graaf- en drilmachines die de bestaande weg in een enorme zandvlakte hebben omgeturnd; afdalen was bijna onmogelijk... voortdurend knijpen in de remmen, stof happen en glibberen door het rulle zand. Ik ben met m'n dunne bandjes behoorlijk in het nadeel tov de rest van de groep en bovendien is afdalen niet mijn grootste hobby, maar ik red het zonder valpartijen, yeaaaaaahhhh.

De volgende dagen hebben niet alleen mijn benen maar ook mijn armen last van een ochtendhumeur. Maar het was ook prachtig! We voelen ons oersterk en misschien 'n klein beetje strakker worden...

• 23 Februari 2017 - 08:59

Siny Korenromp:

Ahh meiden wat een heftige avonturen en met die hitte
    Echt prachtig om jullie verhalen te volgen.
    Een behouden ballonvaart dames spannend!
    Hou alles heel hè dikke knuffel
    Liefs Siny

• 23 Februari 2017 - 09:14

Tim:

Hee Moekie trots hoor op je prestaties tot nu toe. Geniet van de ballonvaart?

• 23 Februari 2017 - 11:05

Marthe:

Zooo kanjers zijn jullie !!wat je te wachten staat klinkt heeel bijzonder benieuwd naar jullie foto's kusjes

• 23 Februari 2017 - 12:00

Maria:

Wat een avonturen! En wat een andere wereld. Je bent helemaal los van alles, dat kan niet anders. Zoveel indrukken. Inmiddels met al je eerdere avonturen al wel een wereldburger geworden, ook van de derde wereld. Heel veel plezier als beloning voor jullie afzien. Voorzichtig blijven hoor. Liefs Maria

• 23 Februari 2017 - 13:10

Oot:

Wat leuk om jullie spannende reis te volgen. Ik kan me maar een beetje voorstellen hoe het onderweg is. Maar ja, ik ben geen 'fietser'.
    Succes met alle stijgingen en afdalingen.
    Veel liefs, Oot

• 23 Februari 2017 - 17:06

Eugenie:

Ongelooflijk dat dat land zo arm is en de gasten voedsel aanbieden. En een ballonvaart, heb hoogtevrees.
    Ben je de boedaas duizenden niet zat? En die onbereidbare paden? Hier westerstorm op komst. Weer een bijzondere reis. Geniet er nog van. Stoere fotoos. Go on.