Minglawa en 9000 boeddha's - Reisverslag uit Ywazi, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu Minglawa en 9000 boeddha's - Reisverslag uit Ywazi, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu

Minglawa en 9000 boeddha's

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Gonne

21 Februari 2017 | Myanmar, Ywazi

We fietsen van Inle Lake naar Pindaya, ongeveer 60 km. We rijden door een prachtig landschap, bergtoppen, glooiende rode aarde met veel kleine percelen waarop van alles wordt verbouwd. De mensen maken zelf stenen, zodat ze hiermee ook hun eigen huis kunnen bouwen. Daarnaast zien we ook nog hutjes van bamboe met rietmatten of zinken daken. Het contrast is soms groot; ossenkarren voor de voordeur met een zonnepaneel ernaast.

Onderweg worden we voortdurend toe geroepen: Minglawa = goedendag. Als ik even blijf staan om naar de schoolkinderen te kijken biedt een oudere vrouw mij eten en drinken aan. Ook op de markt of onderweg bieden mensen ons iets aan om te proeven. Vaak gaan we daar niet op in, we voelen ons soms bezwaard om met ons goede inkomen van hun eten te snoepen.

Pindaya, een plaats met grotten waarin meer dan 9000 Boeddha's staan. Voordat we de ingang bereiken moeten we eerst 480 treden op, hijgend komen we boven aan. Op onze blote voeten lopen we de grottempel in. De grotten zijn volgestouwd met beelden in allerlei vormen en mate. Het lijkt wel een doolhof, duizenden boeddha's, de meeste met hetzelfde handgebaar en allemaal goudgekleurd. We wringen ons door nauwe paadjes om ze te bekijken, zoveel Boeddha's is al snel een overkill.

Conditietest
De tocht naar Ywangan is zwaar, heuvel op berg af, met een paar pittige klimmen met soms een afdaling. We fietsen van 1190 naar 1450 meter om te eindigen op een hoogte van 1250. Het is een heftige fietsdag van ongeveer 9 uur, om 17.00 uur zijn we bij het hotel. Daar ontmoeten we twee Amerikanen, die als eerste roepen: don't let's talk about politics. Geen Trump-verhalen! Een van de twee is oogarts en geeft regelmatig instructie aan collega's in Myanmar bij het uitvoeren van staaroperaties. Ook zorgt hij voor medische apparatuur. We filosoferen even door over beroepen waarmee je direct een verschil kunt maken. Tijd om 'n hapje te eten en vroeg naar bed.

Wifi is soms zo traag hier dat een deel van onze blog wordt afgekapt, irritant! Met veel geknutsel proberen we dat te herstellen. Ja, dat is ook hard werken!

• 21 Februari 2017 - 12:01

Jan:

Gon, wat een geweldig avontuur weer!
    Geweldige ervaringen.
    Geniet ervan.

• 21 Februari 2017 - 12:17

Theo De Wit:

Hoi meiden,
    heb je zo veel moeite genomen om al die Boeddha's te bekijken, ga je een beetje zeuren over internet probleempjes. Toch niets mooiers dan in contact te staan met Bhoedda zelve.

• 21 Februari 2017 - 12:27

Luud:

Geweldig zoals je het beschrijft. 3 jaar geleden deden wij die tocht ook maar.... in de taxi. Lijkt me een hele tour op de fiets. Let op al die rijdende mobielen volgepropt met allerlei waar en mensen.
    Ik kan me voorstellen dat jullie naast de inspanning , ook veel genieten van dit prachtige land. Ga zo door!!
    liefs luud

• 21 Februari 2017 - 13:03

Jan:

Leuk om te lezen, kunnen we met youpp gelijk verschil maken denk je? :)

• 22 Februari 2017 - 10:17

Willeke:

Hoi Gonne en Els. bedankt weer voor jullie kleurrijke verslagen!
    liefs, Willeke

• 22 Februari 2017 - 10:32

Everdien Van Kesteren:

Wat een leuke, avontuurlijke verhalen. Met jullie beschrijvingen kan ik me wel een beetje voorstellen hoe het daar is, ik zie jullie daar ook al fietsen. Heel veel plezier, liefs Eef

• 22 Februari 2017 - 12:39

Thera:

Wat een leuke verhalen, ik geniet ervan. Veel plezier. Groetjes Thera

• 22 Februari 2017 - 13:04

Helma:

Wat mooi om dit te lezen. En dat er mensen die hun kennis belangeloos inzetten om de ander te helpen, onvoorwaardelijk. Ptrachtig!!

• 22 Februari 2017 - 13:20

Marja Schils:

Ha Gonne en Els,

Ondanks het "afzien" lijkt het me een zeer gevarieerde en ook avontuurlijke reis. Tikkeltje jaloers ben ik natuurlijk wel! Ik doe in ieder geval pogingen om jullie straks conditioneel bij te kunnen houden:)
    (Gelukkig dat de Amerikanen het over iets anders wilden hebben. Wil je een beetje op de hoogte blijven van de Nederlandse politiek kun je een Kamergotchi app op je phone zetten)

Nog heel veel plezier!
    liefs Maai

• 23 Februari 2017 - 13:59

Linda:

Hoi Els en Gonne,

Afzien maar ook veel genieten. Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet er nog van!
    groeten Linda

• 25 Februari 2017 - 16:10

Anita:

Lieve meisjes,

Gelukkig wordt er goed aan jullie conditie gewerkt.
    Geniet ook van die vrije dagen.
    Ik bewonder jullie.

Liefs