No politics en bruine fluimen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu No politics en bruine fluimen - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gonne Els - WaarBenJij.nu

No politics en bruine fluimen

Blijf op de hoogte en volg Gonne

10 Februari 2017 | Myanmar, Rangoon

In het Nationaal Museum  vind je veel voorwerpen van de Birmese cultuur; de complete uitleg van het alfabet van ver voor de jaartelling. Een prachtig krullend schrift wat voor ons  meer lijkt op een prachtige krullende slinger. Door stille grote zalen lopen we langs votiefbeelden, Boedhabeelden, kleding van koningen en hofhouding, voorwerpen en foto's van verschillende volkeren.

Hun gebruik van de Gouden Koets zien we helemaal zitten; de ministers moesten aan een touw meelopen, Rutte voorop met de rest er achteraan. Een mooie selectie voor de ministersploeg.

Beperkte uitleg over de verschillende periodes uit de geschiedenis. Maar opvallend genoeg niets over de 20e en 21 e eeuw.  Hier wordt niet openlijk gesproken over de recente geschiedenis. Als je de naam van Aung San Suu Kyi noemt, gaan de lippen op elkaar, volgt een vriendelijk knikje en een ingetogen glimlach. Duidelijk, hier praat je niet over politiek. Zeker niet in de openbaarheid met vreemden. No politics!

We springen op de bus en kijken wel waar we uitkomen, het wordt de haven. Helemaal top! Overal bedrijvigheid. Op de brede modderrivier varen vele kleine bootjes die mensen, gasflessen, eieren, zakken, pakketten en wat nog meer vervoeren. Sjouwen en zwoegen door vele mannen, tanige lijven die op slippertjes de loopplank op en af rennen.

Overal van de roestbruine vlekken op straat. Vooral mannen maar ook vrouwen nemen hun portie 'betel palm'. Dit is een groen blaadje met 'n witsmeersel, daarop stukje betelnut. Al kauwend geeft dit een rode kleur en daarmee ook je tanden en mond. Super goor. Maar dat is nog niet alles. Na het kauwen moeten de mensen ook van dat goedje af. Dat gebeurt door flink te rochelen, te hoesten en te proesten dat tenslotte leidt tot een dikke fluim op straat. Overal hoor dit geschraap van kelen en het geluid van vallende klodders.

Onze pioniersgroep is nu compleet: vijf vrouwen en vier mannen, inclusief Fritz. Hij heeft een veilige route gevonden om uit de stad te komen, door negen fietsen en ons in een busje te douwen en af te laten zetten bij de veerpont die ons over de rivier yangon zet. Daarvan ons fietsavontuur beginnen!

Hier zo'n 34 graden met een zacht windje... Goed uit te houden dus!

• 10 Februari 2017 - 19:18

Eugenie:

Ha samen, mooie reis en verhalen. Ik heb die Aung San Suu Kyi laatst nog gesproken en het gaat goed met die persoon. Geen probleem hoor. Hier bitter koud gevoel onder nul maar het wordt langzaam beter. Veel fietsplezier in hoge temperaturen. Later!!!

• 12 Februari 2017 - 13:29

AnnA:

Ik begrijp dat de fietstocht gaat beginnen......good luck

• 13 Februari 2017 - 12:05

Willeke:

Moet wel een heel lekker goedje zijn, die 'betel palm'. Anders kun je die gore klodders toch niet verdragen om je heen. Bah!!
    Lekker weertje :) en fietsen maar..!

• 13 Februari 2017 - 22:04

Miriam:

Hoi Els en Gonne

naar jullie zin?
    Goede groep? Pittig fietsen??

Doe Fritz de groeten en veel plezier de komende tijd

• 16 Februari 2017 - 15:52

Helma:

Tja en nu komt het erop aan. De kuitjes gesmeerd? Die 'betel palm" doet me denken aan pruimtabak van vroeger.
    FIETS ZE!!!