Een lintje voor Gonne en corrupte ambtenaren - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gonne Els - WaarBenJij.nu Een lintje voor Gonne en corrupte ambtenaren - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gonne Els - WaarBenJij.nu

Een lintje voor Gonne en corrupte ambtenaren

Blijf op de hoogte en volg Gonne

22 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Gonne scoort een lintje
We fietsen op onverharde wegen, het is snikheet, het landschap is dor en droog. De Dessa wacht op de meiregen. Pas dan schiet de rijst uit de grond en wordt het snel groen. Maar nu is 't droog. Weinig toeristen en al helemaal niet op de stoffige hobbelige wegen. Onderweg veel waterbuffels op de droge rijstvelden, skinny beesten met grote oren. Ze steken de straat over als ze er zin hebben. Overigens varkens steken ook onverstoorbaar de snelweg over met het hele gezin erachteran.
We raken al gewend aan soep of nasi als ontbijt. Maar niet alles is wat het lijkt. Wij troffen stukken lever aan in onze ochtendsoep en hebben die laten liggen. Achteraf  gezien is dit een heel goede keuze. Volgens Fritz onze reisleider, wil de kok soms X de soep te versterken met brokken gekookt bloed.
Maar verder geen kwaad woord over de Thaise keuken, geweldig lekker eten: kip met pinda's, sweet and sour fish, beef, chicken, groente met garnalen of inktvis.

Els scoort haar eerste lekke tuut, al de tweede dag, maar baas boven baas......daarna doet Gonne er nog 3 binnen een paar uur. Dan wordt het lint van haar voorwiel grondig geïnspecteerd en daar blijkt het euvel te zitten, een braampje is de oorzaak..... Gonne krijgt een nieuw lintje.

Alles bij elkaar een lange dag. We komen om 6 uur aan in Trakan.

De grens over naar Laos via een grote brede weg met volop grensverkeer. Touringcars, vrachtwagens, busjes, scootertjes schieten ons rechts voorbij. Allemaal op weg naar Laos! Veel roet en stank en stof. Kindertjes, loslopende scharrelende honden, volop eettentjes want hier valt wat te verdienen. Bij de grens moeten we twee dezelfde formuliertjes invullen met dezelfde gegevens,... In kriebelhandschrift past net. Dan wachten... Wachten en ja... We mogen 35 dollar of euro betalen... Weer wachten op teruggave van ons paspoort met het felbegeerde stempeltje. Er is geen duidelijke rij, maar dan komt er een arm uit het duistere loket zwaaien met het paspoort van een van ons... Of we voor elk paspoort nogmaals 100 bath willen betalen want de ambtenaren hebben overgewerkt....  Dat bedrag wordt natuurlijk in eigen zak gestoken. We kunnen na zo'n drie uur gehannes eindelijk verder. Maar wel met ieder 1miljoen kippen op zak.... Kunnen we de komende 10 dagen van eten en drinken.

De eerste twee dagen in Laos waren loeizwaar, alleen klimmen, de beloning was een prima bed en dito maaltijd. We gaan met de kippen en de kippen op stok.

Bij Pakse gaan we de Mekong over, een enorm brede rivier. Links en rechts grote gebouwen uit de Franse koloniale tijd en van de daarop volgende vorst. Ook rukt het 'geld' op, we zien grote nieuwe bankgebouwen.

• 22 Maart 2015 - 13:20

Jan Van Maasakkers:

Hallo Dames, Dank voor jullie mooie verslag, ik zie het helemaal voor me!

Hier is ophef ontstaan over het feit dat Paul van Kalmthout binnenkort terugtreedt als AD, maar wel aanblijft als "adviseur". De Gelderlander berichtte er gister over, met suggestie van gouden handdruk en ongelijkheid met ander provinciaal personeel....ik ben benieuwd hoe dit deze week verder gaat.

Verder begin ik aan mijn laatste drie werkdagen!!! Een heel vreemd gevoel.

Ik zie uit naar jullie volgend bericht, fijn om te ontvangen in ons koude landje ( vandaag max 6 graden)
    Groet en geniet ze!

• 22 Maart 2015 - 15:00

Thera:

Hallo Gonne,
    Wat geweldig, weer een avontuur. Knap, zeer sterke benen die dit kunnen. Geniet ervan. Tot gauw.
    Groetjes ook van Gerard, Thera

• 22 Maart 2015 - 21:11

Bob:

Ha Els & Gonne,
    Weer een leuk en mooi verslag. Goed, hoor! Ben benieuwd naar het vervolg. Alleen die kippen...?
    Bij jullie wachten ze op regen in mei ; wij wachten op het voorjaar . Ook in mei, denk ik. Maar het komt er aan! Vandaag mooi en zonnig weer en een stad vol mensen, Prime-mark- mensen. Heel wat minder avontuurlijk dan jullie spannende reis. Veel plezier daarmee verder, maar pas ook goed op jezelf. En eet smakelijk van de bloedworstsoep!

• 22 Maart 2015 - 23:01

Theo De Wit:

hoi Els en Gonne,
    Gaat ie goed?
    Hoe is het met de warmte?
    Hier in Nederland is het verpletterend saai zonder jullie en veel te koud.
    Hebben jullie ook foto's?
    Theo
    Xxx

• 22 Maart 2015 - 23:56

Angela:

Hey lieve meiden klinkt wel pitty allemaal..vandaag ook een berg beklommen maar hier is het iets te koud em onze prestaties vallen in het niets bij jullie klimwerk. Hopelijk hebben jullie wel ook zo veel plezier !! Veel liefs en groetjes van ons allemaal uit LG

• 23 Maart 2015 - 10:40

Annette Poels:

Hoi Gonne en Els,

Geweldig om jullie avonturen te volgen vanuit hier...klikt echt als een super belevenis! Geweldig! Geniet ze....en hopelijk de komende dagen wat minder lekke banden :)

Groetjes,
    De genieter van het lente-weer in NL!!

• 25 Maart 2015 - 20:39

Meuk:

Ha Gonne en Els

Super om jullie ervaringen te lezen. Zo te lezen is het een erge pittige tocht en wij hopen dat jullie ook kunnen genieten van deze bijzondere trip!

Heel veel plezier !
    Liefs maai en ruud